Benarlah Kata Orang Dahulu
Life in Japan isn't bad.
Early (early!) mornings, the changing seasons, the breathtaking sceneries, the lovely places and people.
Life in Japan isn't bad, you know?
The absolute freedom, the things we do at our own pace, the choices and the consequences that follow, the results of our days that come to pass by. All of it are fully, undisputedly ours. It's just that maybe life kat tanah air sendiri was better.
Well, you know. Subuh pukul 6, maybe buat sarapan, keluar jalan-jalan sikit dengan family for breakfast, those things. Do you still remember? How it used to be.
When we were surrounded by our families and friends. Even though it might feel very normal, to the point that it makes us want to escape, even. Not literally a run-from-home kinda thing. Just, a change of pace, or feeling fully in control of our lives. Maybe to a far away place, like Japan, persay. Well, here we are. The place we dreamed of, spread in front of our eyes. "Finally", I thought to myself back then. Like something we watched on television suddenly manifesting and being tangible.
Jepun ni cantik gila. Kemas, bersih, baharu. Semua benda nampak menarik dan rasa gempak awal-awal. Sekarang pun kita masih tengah explore dan merasai benda yang baharu, even though dah berapa lama dah kat sini. Hari tu pergi tempat kawan. Merentas negeri kita nak lepak-lepak dengan kawan persediaan. Dompet pun damage jugak la, tpi tu kita tolak ke tepi dahulu.
Ada satu hari tu try fishing dengan orang jepun. Dia bawak jauh-jauh pergi laut, and ajar cara nak fishing, dengan jenis pancing semua. Inii kee memancing? Takdelah berharap apa-apa sangat, tapi nampaknya menunggu tu sama panjang dia dengan perjalanan pergi balik kita. Tapi moment ada ikan terpancing tu semua kelam kabut menjerit. Nampak sangat newbie heheh… Bila fikir balik seronok je, yang penting kena datang dengan orang yang betul.
Lagi satu, hari tu join サークル pergi visit tempat jauh-jauh kat area pergunungan. Cantik gila tempat tu. Jalan sekampung itu pun pergh, Malaysia could never. Macam mana orang Jepun ni boleh maintain condition jalan walaupun di ceruk kampung random di hujung dunia? An honest reflective point there, I thought to myself. Activities yang kitaorang buat dengan orang sana pun seronok, tapi lagi memorable is macam mana diaorang tunjuk minat jugak dengan tempat dari mana kita datang. 国際交流会みたい。Dapat explain tentang Islam jugak sikit-sikit. Ada time tu tiba-tiba rasa macam pendakwah pulak haha.
And lagi satu time tu kita tengah borak dengan kawan jepun, explaining things about my hometown. Dia tanya macam-macam and kita pun rancak menjawab satu persatu. Tapi sbb macam pressure sikit and tak ingat vocab jepun, boleh kita pergi tanya dia balik "Eh ape eh perkataan sekian sekian dalam Jepun?" Dia termenung je kat kita in confusion sambil kita internally cringe, realising a something.
Aku ni macam mana pun, memang tetap orang Malaysia.That realization was impactful. Awal-awal rasa macam serabut sikit laa macam mana la aku boleh gi cakap Melayu dengan orang Jepun, aduhh. Punya lama dah tinggal sini.
Tapi fikir balik, punya lama dah tinggal sini, tapi aku tetap akan cakap Melayu somehow. And this time instead of feeling exasperated, it was a fresh, proud feeling. Rasa macam setia pada yang satu, haha. Whatever that means.
Which made me thinking, kalau aku boleh pilih nak tinggal di Malaysia atau di Jepun, aku pilih yang mana?
Dan jawapannya tak perlukan terlalu banyak berfikir pun. Benarlah kata orang dahulu, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik juga di negeri sendiri.
I prefer to live my life in the place from where I came from, the land where I was brought up. The place that shaped my values and my beliefs. Economic things and lifestyle all considered, kalau nak tinggal lama-lama, aku still rasa Malaysia adalah tempatnya. Lagipun sini takde azan.
Jepun ni bagus. Negra di mana musimnya berubah, pemandangan yang indah belaka, tempat-tempat yang menarik hati dan masyarakatnya yang berprinsip. Akan tetapi, tanah air lebih aku rindui.
- Hits: 14